کارگردان انیمیشن «آرمن» هنر انقلاب را هنری عدالتخواه دانست و تاکید کرد: هر هنرمند اعم از مجسمهساز، نویسنده، کارگردان و نقاش وقتی اثری را در راستای عدالتخواهی خلق میکند، یک هنرمند انقلابی به شمار میآید. به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، حسین صفارزادگان، یکی از دو کارگردان جوان انیمیشن آرمن است که به خاطر این اثر به همراه محمدرضا حسایی، نامزد چهره سال هفته هنر انقلاب شده است. او و همکارش به دلیل کارگردانی سریال ۳۹ قسمتی انیمیشن آرمن - انیمیشن ابرقهرمانی که در سال ۹۹ با استقبال مخاطبان شبکه پویا مواجه شد – از سوی فعالان عرصه فرهنگ و هنر برای کسب این عنوان نامزد شدهاند. گفت و گویمان با این کارگردان جوان در حالی انجام شد که او و همکارانش، سرگرم تولید قسمت های جدید انیمیشن هستند. با این حال در فرصتی که پیش می آید گفت و گویمان انجام میشود. بیایید برای چند لحظه فکر کنیم آرمن، اثر شما نیست، به عقیده شما به عنوان یک کارگردان انیمیشن، این اثر چه ویژگیهایی دارد که با وجود دهها انیمیشنی که امسال تولید شد، به عنوان یک کار ویژه و برگزیده ، نظر داوران انتخاب نامزدهای «چهره سال هفته هنر انقلاب» را به خودش جلب کرده است؟ اگر بخواهم به عنوان یک کارگران، درباره ویژگیهای آرمن بگویم، اولین ویژگیای که درباره این انیمیشن می توان به آن اشاره کرد این است که این پروژه، اولین پروژه ابرقهرمانی انیمیشن ایرانی است که با تمام محدودیتها ساخته شد. بدون اغراق باید بگویم در آرمن سعی شدهایده و خط داستانی مناسبی که با ساختار اجتماعی و فرهنگی کشورمان همخوان باشد پیگیری شود و با این ترتیب، جای خالی انیمیشنهایی را که باید ساخته بشوند اما نشدهاند، پر کند. دومین ویژگی این است که آرمن برای گروه سنی« نوجوان» تولید شده، درحالی که متاسفانه برای گروه نوجوان رسما در کشورمان تولیدی نداشتهایم. البته این فقط مختص کشور ما نیست، اگر در اینترنت جستوجو کنید متوجه میشوید کارهای انیمیشن مختص گروه نوجوان همچنین شبکههایی که چنین کارهایی را تولید میکنند نسبت به کارهای گروه خردسال و کودک بسیار کم است. زیرا تیمهای تولید خیلی کم سراغ تولید انیمیشن برای این گروه سنی میروند. دلیل کم بودن آثار انیمیشن در گروه نوجوان چیست؟ نگارش فیلمنامه برای تولید انیمیشن برای گروه نوجوان بسیار دشوار است. علاوه بر این، در روند تولید هم سختیهایی وجود دارد که باعث میشود گروههای انیمیشنساز کمی سراغ کار این گروه سنی بروند. کار وقتی سختتر میشود که بخواهید کار نوجوان با ویژگی ابرقهرمانی تولید کنید. علاوه بر این، با وجود دشواریهای بسیار ، تولید این نوع از انیمیشن به صرفه نیست، در حالی که کار خردسال به صرفهتر است. ایده انیمیشن آرمن چطور شکل گرفت؟ ایده اولیه این طرح، حاصل ساعتها گفتوگو و بررسی در سازمان «اوج» بود که در این میان، دوست و همکارم میلاد حاجی پروانه به عنوان کسی که مسئولیت تایید محتوا را برعهده داشت حسابی وقت گذاشت و خودش هم پایه گذار این سیناپسها و فیلمنامهها بود. سعی میکردیم به صورت کارگاهی این ایدهها را ساختار بدهیم و به مرحله اجرایی برسانیم، در بحث تصویر هم محمدرضا حسایی و من، روی طراحی کارآکترها به نقطهای رسیدیم که کار از نظر بصری هماهنگ باشد. انیمیشن آرمن در حال پخش از تلویزیون است، استقبال مخاطبان از این انیمیشن چطور بوده است؟ ما آمار دقیقی نداریم اما یک آمار نسبتا کامل و البته به صورت دورادور از شبکه داریم. آن طوری که من اطلاع دارم، تماسهای بسیاری با صدا و سیما درباره این انیمیشن گرفته شده است، حالا چه برای تقدیر و چه برای نقد کار که ما پیشنهادات و انتقادات را برای ادامه پروژه استفاده میکنیم. به نظرم چه تماسهای صورت گرفته برای تشکر و تقدیر و چه آنهایی که برای نقد کار بوده، نشان میدهد این اثر دیده شده است. به نظر شما، هنر انقلاب چه ویژگیای باید داشته باشد؟ من با اینکه هنر را تفکیک کنیم و بگوییم مثلا فلان اثر چون در آن جغرافیا یا دوره تاریخی اتفاق افتاده، هنر انقلابی است و بقیه انقلابی نیستند موافق نیستم. به نظر من، هنرمند هر رشتهای، اعم از مجسمهساز، نویسنده، کارگردان، نقاش و ... وقتی که اثری را در راستای عدالتخواهی خلق میکند یک هنرمند انقلابی به شمار میآید. این را هم فراموش نکنیم که عدالت خواهی یک معنای جهانشمول است، عدالتخواهی جغرافیا و دوره تاریخی ندارد و هر هنرمندی که دنبال عدالتخواهی و نقد زورگویی باشد، انقلابی است، در خواست عدالت از همان زمانی که انسان پایش را روی زمین گذاشت، یعنی از همان زمان هابیل و قابیل وجود داشته است. هنرمند به عنوان یک انسان، هرجا بیعدالتی ببیند درونش انقلابی رخ میدهد و این خصیصه مربوط به همه دنیا و همه تاریخ است. معتقدم در درون هر انسان ترازویی وجود دارد و این ترازو دستور میدهد طبق عدالتخواهی فطریاش عمل کند. هفته هنر انقلاب، پاسداشت سیدالشهدای اهل قلم «هفته هنر انقلاب» و معرفی «چهره سال هنر انقلاب» که از سال ۹۲ به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی آغاز شده است، با رصد عملکرد هنرمندان رشتههای مختلف در زمینه هنر متعهد و انقلابی و با توجه به شاخصههای سطح تاثیرگذاری، گستره مخاطبان، حرکت در مسیر گفتمان فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریانسازی و کنشگری در برابر رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...به معرفی هنرمندان شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آن سال میپردازد که در طی مراحل مختلف «انتخاب» و «نظرسنجی از صاحبنظران فرهنگی و هنری»، سرانجام چهره سال هفته هنر انقلاب از بین دهها هنرمند عرصههای مختلف هنری و فرهنگی برگزیده میشود. یکی از مهمترین برنامههای هفته هنر انقلاب که با شعار «هنر متعهد به حقیقت» هر ساله و همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی از ۲۰ فروردین آغاز میشود، معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی میباشد که در مراسمی باشکوه در حوزه هنری تهران از این هنرمند تقدیر میشود. صفارزادگان ۳۶ ساله است، در رشته هنر تحصیل کرده و حالا یکی از کارگردانهای جوان و مشهور انیمیشن ایران است، او کارگردانی انیمیشنهای بسیاری را برعهده داشته که تعدادی از آنها برای فضای مجازی تولید شده و برخی از آنها نیز در شبکههای مختلف صدا و سیما پخش شده است. انیمیشن قرمز به کارگردانی او، در بیش از ۵۰ جشنواره بینالمللی حضور داشته و جوایز بسیاری را به دست آورده است. کارگردانی مجموعههای انیمیشن ببعی، کارتونیها، بهلول، مجموعه دینگ دانگ، مجموعه تلویزیونی شاهنامه، مجموعه انیمیشن اینترنتی آقای اون از جمله کارهای او به عنوان کارگردان است. انتهای پیام/
کارگردان انیمیشن «آرمن» هنر انقلاب را هنری عدالتخواه دانست و تاکید کرد: هر هنرمند اعم از مجسمهساز، نویسنده، کارگردان و نقاش وقتی اثری را در راستای عدالتخواهی خلق میکند، یک هنرمند انقلابی به شمار میآید.
نظر شما